Succesvol starten met ondernemen – de groeiende ondernemer

Succesvol starten met ondernemen begint met de kennis en kunde van de ondernemer. Alle ondernemingen, startend of gevorderd, succesvol of minder succesvol, gaan door de zelfde groeistadia. Bevind jij je nog aan het begin van je carrière als ondernemer en ben je benieuwd naar hoe het allemaal werkt? Of ben je al wat verder gevorderd en worstel je met een paar vraagstukken op weg naar de volgende fase van je bedrijf? Het maakt niet uit in welke branche je zit: iedere ondernemer zit korter of langer in 1 van deze fases. Ik zal proberen je hier inzicht in te geven en wat tips om je hier doorheen te loodsen.

 

 

Verschillende groeistadia vragen om verschillende vaardigheden.

De idee-fase: het prille begin.

Deze periode kenmerkt zich door onzekerheid en zoeken naar de juiste methode.

Je hebt een goed idee, waarbij je zeker weet (of wilt onderzoeken) dat het levensvatbaar is. Vol van je plannen en ideeën, springt je van de hak op de tak; opzoek naar waar je moet beginnen. Hoe jij jouw bedrijf gaat lanceren en wat moet je daar allemaal voor doen en voor moet kunnen?

De pioniersfase: het zoeken naar het motortje van je bedrijf.

Yes je bent van start! Je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, de eerste investeringen en verkopen zijn misschien al gedaan. Alleen blijft het gewenste succes nog achter op de verwachtingen. Het gaat allemaal niet zo soepel als verwacht. Er is geen constante stroom van nieuwe klanten en opdrachten. De grote vraag: hoe kun je jouw bedrijf aan de gang houden en ga je zorgen voor continuïteit en een stabiel inkomen? In deze fase is het verstandig om tests te doen, opzoek naar welke doelgroep behoefte heeft aan jouw product of dienst en welke woorden ze gebruiken om hun probleem te beschrijven of naar een oplossing zoeken.

Wat als je niet door de pioniersfase komt?

Als je niet door de pioniersfase komt, of hij duurt te lang dan komt het voortbestaan van je bedrijf in gevaar. Nu is het zo dat een groot deel van de ondernemers in deze fase terecht komt. Geen man overboord, maar wel zaak dat je eens ernstig te raden gaat. Vaak is een stapje terug doen en eens kritisch kijken naar je product/dienst een goede eerste stap.

Aansluiten bij het VEO kennisnetwerk is bijvoorbeeld een goede actie. Je kunt hier van alles vragen aan andere ondernemers en kunt dan snel weer verder.

Het Eureka moment: eindelijk succes!

Het is je gelukt om een manier te vinden om constant nieuwe klanten aan te trekken. Het kan niet op. Dit is wel de fase met de grootste risico’s

In de voorafgaande fases had je vooral veel tijd. Meer specifiek: je was met van alles bezig, behalve met het leveren van je product of dienst. Nu ontstaat het gevaar dat je vooral gaat focussen op 2 zaken: (1) je agenda volplannen met afspraken en (2) het zo snel mogelijk leveren van je product of dienst. Euh.. dat is toch juist goed?! Dat is inderdaad prima maar je moet uitkijken dat die druk de kwaliteit van je product of dienst niet ondermijnt. Als dat wel zo is dan raak je in een negatieve spiraal. Je herkent dit vast in je omgeving. Die vriendelijke nieuwe kapper, die altijd alle tijd voor je had…. heeft nu vooral haast. De aannemer, schilder of hovenier die altijd zulke goede kwaliteit leverde, levert nu vooral haastwerk.

Het doemscenario

Je levert onder druk. De kwaliteit neemt af. Klanten klagen en jij moet zaken herstellen. Dat levert nog meer druk op want je hebt orders aangenomen en afspraken gemaakt. Klanten houden betalingen achter totdat ze tevreden zijn. Dit betekent dat jij ook niet al je rekeningen kunt voldoen. Jouw leveranciers voeren de druk om te betalen op. Je neemt een aantal noodmaatregelen: bijvoorbeeld het uitbesteden van de boekhouding voor de BTW-aangifte. De boekhouder komt er niet uit, mist een groot aantal zaken en gaat je vragen stellen….

Uiteindelijk je kunt niet anders dan de druk wegnemen door een aantal opdrachten af te zeggen (of uit te besteden aan een ander) vervolgens lost het probleem zichzelf op. Je raakt klanten kwijt en je reputatie is naar de maan.

De oplossing!

Ben je bewust van de risico’s en zorg dat je een plan hebt. Bedenk je zelf eens van te voren wat je gaat doen als je ineens gaat groeien? Doe eens een Business Model Canvas sessie op basis van je toekomst plannen en kijk eens waar je knelpunten liggen en …. wat je gaat doen.

Opschalen: de managementfase

Je bent er klaar voor. Je bent niet ongecontroleerd gaan groeien, hebt een goed plan gemaakt. Het is tijd om te bepalen wat je zelf blijft doen, wat je gaat uitbesteden en vooral hoe je grip op je bedrijf houdt.

Weet je zeker dat je wilt groeien?

Vaak stel ik ondernemers deze vraag: weet je zeker dat je wilt groeien? Echte groei houdt namelijk in dat je (deels) van ondernemer naar manager transformeert. Al de zaken die je als ondernemer aantrokken: vrijheid, onafhankelijkheid, je geld verdienen met wat je leuk vindt, staan nu ineens op het spel. Als manager ben je ineens verantwoordelijk voor de baanzekerheid van je mensen. Die mensen verwachten duidelijkheid en stabiliteit, dan kun je geen grote risico’s meer nemen. Investeerders en financiers hebben een stevige vinger in de pap als het gaat om beslissingen nemen. Onderdelen als de Concurrentie strategie, Personeelszaken, juridische zaken en financieel management wordt nu ineens veel belangrijker. Wanneer je dat hebt uitbesteed, zul je daar toch toezicht op moeten houden en daar beslissingen in nemen.

Mijn advies:

  • Besteed alleen uit wat je zelf begrijpt.Dan weet je of ze het goed doen.
  • Klanten worden bediend door jou of je directe medewerker(s)
  • Besluitvorming en strategie doe je zelf. Eventueel met extern advies.
  • Je begrijpt de rapportages uit je boekhouding (balans, verlies-winst en CASHFLOW)

Ik hoop dat ik je wijzer heb kunnen maken. Als je vragen hebt stel ze gerust.

Heel veel succes.

Oja, Ben je coach en zoek je klanten? Volg dan deze link