Ondernemen, wat is dat en hoe doe je dat?

Ondernemen wat is dat? Nou om te beginnen is het een werkwoord. De betekenis volgens de Dikke Van Dale is tweeledig:

  1. op zich nemen
  2. beginnen te doen; = uitvoeren: actie ondernemen.

Je doet het dus door het beginnen te doen. Oké dat klinkt makkelijk en het is ook nog eens waar. Wil je er “iets” mee bereiken, dan komt er wel het een en ander bij kijken.

Misschien is deze definitie wat duidelijker: een ondernemer is iemand die nu en in de toekomst kan leven van de opbrengsten van zijn of haar bedrijf.

Het “iets” de meest genoemde redenen om ondernemer te worden:

  1. Je wilt geld verdienen.
  2. De kans om anderen van dienst zijn met wat jij goed kan of graag doet. Van je hobby je werk maken.
  3. De vrijheid om te kunnen werken, waar, wanneer en voor wie jij dat wilt en daarmee in je levensonderhoud kunnen voorzien.
  4. Je wilt anderen graag helpen.

Neem even een moment om na te denken over wat jouw motivatie is om ondernemer te worden?

 De ondernemers-spagaat

Nu is het tijd om te concluderen dat een ondernemer eigenlijk 2 persoonlijkheden heeft.

  1. de Vakspecialist: het deel van jou wat heel goed in je vak is en.. daar het liefste de hele dag mee bezig is.
  2. de Ondernemer het deel van jou die bezig is om het bedrijf draaiend en winstgevend te maken en te houden.

Zeker in de beginfase zit je regelmatig in een spagaat. De vakspecialist, wil de hele dag “lekker met het vak bezig zijn”. Wel bij leuke, goedbetalende klanten. Zo lang we onvoldoende leuke goedbetalende klanten hebben, schrijven we graag goede inhoudelijke blogs werken we aan de website of doen aan social-media. In die meesterstukken laten we zien hoe goed we in ons vak zijn in de “hoop” klanten aan te trekken. Dit oogst veel lof. Vooral bij onze conculega’s en andere ingewijden in het vak.

De ondernemer steekt vooral veel tijd in het bedrijf: naast het onderhoud, zoals boekhouden, crediteuren, debiteuren en cashflow bewaking, ook specialistisch werk: het businessmodel, de positionering, de waardepropositie, het verdienmodel, USP’s en salesfunnels. Kortom plannen maken voor de toekomst. Het doel: zorgen dat we voldoende inkomen uit ons bedrijf halen en blijven halen totdat we kunnen stoppen met werken? Je snapt je moet hierin de balans zien te vinden.

Hoe word je dan ondernemer?

Door niet alleen vakspecialist te zijn, maar ook het vak van ondernemer te beheersen.

Is dat moeilijk? Voor sommige wel, voor sommige niet, maar in mijn optiek door iedereen te leren. Lees hierover meer in dit blog

 

 Interesse? Schrijf je gratis en vrijblijvend in voor de cursus starten met ondernemen.