In de dagelijkse praktijk als organisatieadviseur ondersteun ik ondernemers bij het nemen van allerlei zakelijke beslissingen. Hierbij kom ik regelmatig een aantal valkuilen tegen die vaak hele dure en soms catastrofale gevolgen kunnen hebben. Deze 5 valkuilen bij zakelijke beslissingen wil ik graag met je delen. Doe er je voordeel mee.

1. Eénzijdige informatie verzamelen. 

-Voorkom eenzijdige informatie. Het is vaak erg eenvoudig om informatie te vinden die je standpunt onderbouwd. Zorg voor een goede mix van standpunten voor- en tegen.

-Cijfers kunnen niet spreken… nee echt niet. Dit is de meest (on)bekende zakelijke valkuil. Er van uitgaande  dat ze juist zijn (en doe dat nooit) hebben ze geen betekenis zonder context.

-Maak onderscheid tussen aannames, emoties en feiten. Vrees niet ze spelen alle 3 een rol, maar het maakt de boel een stuk duidelijker als je de informatie in het juiste hokje stopt.

-Als je mensen, bijvoorbeeld medewerkers of familie, betrekt in de informatieverzameling of besluitvorming, maak dan duidelijk wat hun rol is (informatie, inspraak of meebeslissen). Het kan erg vervelende gevolgen hebben als mensen het idee hebben dat hun inbreng genegeerd wordt.

2. Het Halo-effect 

Het Halo-effect (u weet wel die stralenkrans om het hoofd van een engel) treedt op wanneer iemand een bepaalde kwaliteit bezit, of ergens heel goed in is. We gaan er dan automatisch vanuit gaan dat deze persoon ook op andere gebieden kwaliteiten heeft. Niet doen.

-Dat iemand een goed lopend bedrijf heeft of heeft gehad, wil niet automatisch zeggen dat hun succesformule ook voor jou werkt, of dat ze de goede adviezen kunnen geven.

-Wat je ook vaak ziet is dat die hele goede boekhouder of accountant graag wil meedenken bij beslissingen over de toekomst van je bedrijf. Dat kan natuurlijk, maar controleer wel even of ze goed kunnen boekhouden niet verwarren met goede strategische beslissingen kunnen nemen.

3. Het verkooppraatje

Oké misschien een open deur, maar laat je niet te snel overtuigen dat een bepaalde dienst of product die je wordt aangeboden je ook zeker vooruit gaat helpen.

-Succes laat zich namelijk niet zo makkelijk vangen in een product, dienst of methode. Anders werd iedereen zonder moeite succesvol.

-Dat het hip is wil nog niet zeggen dat het werkt.

-Check het kennis- en ervaringsniveau van de aanbieder even (zie ook valkuil 4). Er zijn ook (lees: veel) organisatieadviseurs, (socialmedia) marketeers, trainers en coaches die een goed boek hebben gelezen, een cursus hebben gevolgd of het zichzelf hebben aangeleerd en zijn er van overtuigd dat ze je kunnen helpen. Hoeft niets mis mee te zijn, als je het maar weet. Wel even 2x nadenken bij die lucratieve commerciële concepten, want die zijn vaak zo in elkaar gestoken dat nee zeggen erg lastig wordt.

Onthoud dat ze vooral hun product willen verkopen en je desnoods een probleem aanpraten.

Voorbeeld van de invloed van de adviseur: als je pijn in je rug hebt ga je bij de beddenzaak, goed bedoelt, met een duur bed naar buiten, terwijl een dokter je misschien een nieuwe stoel adviseert.

4. Gebruik van “wetenschappelijk bewijs”

Het gaat mij aan het hart, maar regelmatig worden theorieën, modellen en onderzoeken door elkaar gebruikt als “wetenschappelijk bewijs”.

Te herkennen aan de zin: wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat. Overtuigend toch?

Weet je niet precies hoe of wat, houdt dan de volgende vuistregel aan: onderzoeken richten zich op een heel klein stukje werkelijkheid en zijn vaak te specifiek om in alle gevallen bruikbaar te zijn. Modellen zijn een vereenvoudigde weergave van wat de onderzoeken hebben ontdekt of een weergave van een theorie; vooral bruikbaar om een goed gesprek aan te gaan over jouw specifieke vraag maar geen oplossing. Theorieën zijn ongeteste ideeën die nog onderzocht moeten worden.

Er zijn heel veel stappenplannen, methodes, trainingen en technieken te koop waarbij de meerwaarde nogal dubieus is. Google maar eens op de succesillusie van Richard Engelfriet.

5. Werken met deeloplossingen ipv oplossingen

Vergeet niet na te denken over de gevolgstappen van je beslissing.

Bijvoorbeeld groei is niet alleen afhankelijk van meer klanten/omzet per klant/ besteding per klant, maar ook van het feit of je instaat bent om het product of de dienst te kunnen leveren, optijd, volgens afspraak en met de gewenste kwaliteit. En dat zonder dat je ten ondergaat aan de stijging in kostprijs.

Een beslissing is de eerste stap. Ze moet ook nog uitgevoerd worden. Zorg dat je een plan hebt voor de uitvoering en als je aan je zelf twijfelt vraag dan iemand om je te assisteren bij de uitvoering.

Tips

voorkom het trappen in zakelijke valkuilen met deze tips.

-Gebruik je gezonde verstand en beslis niet overhaast.

-Wil je zeker weten dat je de juiste informatie hebt verzameld en correct gelabeld, organiseer dan je eigen tegenspraak door een buitenstaander, liefst met kennis van besluitvorming, je ideeën te laten testen.

-Kies een kundig adviseur. Vraag gerust naar hun kwalificaties en cv. Een gedegen Nederlandse geaccrediteerde schoolopleiding en aantoonbare ervaring in het specifieke vakgebied zijn een goed begin.

-Denk goed na over welke gevolgen je beslissing heeft. Gebruik bijvoorbeeld het Business Model Canvas.