Waar begin je als starter in ondernemersland?

De ene beweert door te ‘investeren in visitekaartjes’. De ander roept ‘een netwerk te bezoeken’. En weer een ander adviseert ‘die nummer 1-positie’ in Google te bereiken. Het klopt wel, alleen hebben die adviezen geen waarde wanneer je niet helder hebt waar je naartoe wilt. In dit blog lees je hoe je de eerste stappen wel zet.

Hoe begon ik zelf toen ik mijn bedrijf startte? Mijn opdracht van 2 jaar stopte en dat gaf financiële en persoonlijke zorgen. Ik wilde mijn kennis delen en zelfstandig zijn, mijn bedrijf graag ontwikkelen. Dan ga je geen ton lenen omdat je financiën op dat moment onzeker zijn, maar je wilt er wel zeker van zijn dat je bedrijf succesvol wordt.

Stap 1) Bezoek netwerken

Op internet zocht ik kennis over het ondernemerschap. Vervolgens werden verschillende netwerkbijeenkomsten opgezocht. Mijn advies is achteraf om niet gelijk voor de hoofdprijs te gaan, maar klein te beginnen met netwerken.

Grootste tip: benader een netwerk dat past bij je ontwikkeling. Zoek hier mensen die op hetzelfde ontwikkelingsniveau zitten. Hier vind je je klankbord die je af-en-toe uit je comfortzone duwt.

Stap 2) Vind een sparringpartner

Het vinden van een goede sparringpartner is een uitdaging. Veel starters zijn geneigd een ervaren ondernemer te kiezen. Maar het risico bestaat dat die oude rotten vanuit hun eigen kennis en ervaringen denken, wat voor hun heeft gewerkt en dat is niet per definitie goed voor jou. Succesvol ondernemen is namelijk heel wat anders als sparringpartner zijn.

Ik adviseer daarom om niet 1 op 1 de methodes van de ervaren ondernemer over te nemen. Als je dat kopieert, dan mis je de rode draad… en dan weet je niet wat je moet doen als het niet lukt, of de markt veranderd. Dan kom ik bij de 3e stap.

Stap 3) Werk aan je positionering

Die rode draad is heel belangrijk tijdens je eerste stappen. Laat je daarom niet afleiden door randzaken. Dat is de grootste valkuil.

Randzaken zoals:

– ‘beginnen met een visitekaartje’

– ‘zichtbaar zijn en reclame maken’

– ‘je moet het verschil groter maken tussen omzet en uitgaven’

– ‘je moet op 1 staan in Google’

Degene die dit adviseren hebben in hun vakgebied zeker wel gelijk, maar het zijn juist die zaken die altijd nog een paar keer veranderen als je begint met ondernemen. Zonde om daar teveel geld aan uit te geven. Canva of Vista print werkt in het begin prima en ik ken legio bedrijven die geen of een simpele website hebben en toch goed (off-line) gevonden worden

Het belangrijkste is dat je eerste aan je positionering werkt. Hiervoor moet je helder hebben wat je wilt vertellen. Feeling krijgen met je klanten, feeling met wat je verkoopt en wat je eigenlijk oplost voor de ander.