Een businessplan of ondernemingsplan schrijven? Zo doe je dat.

Wil je starten met je bedrijf dan is een Businessplan of ondernemingsplan schrijven een noodzaak.
Start je vanuit een UWV situatie, dan is een goed onderbouwd businessplan of ondernemingsplan (terecht) verplicht.

Maar hoe schrijf je nu een goed business- of ondernemingsplan?

Een businessplan of ondernemingsplan schrijven start met je product

Het is misschien een open deur, maar wel de meest belangrijke onderdeel. Denk hier niet te licht over. 95% van de startende ondernemingen redden het niet, meestal omdat ze “iets” verkopen wat niemand hebben wil, of waarvan niemand wist dat ze het nodig hadden.

Denk maar eens aan de laatste aankoop die je zelf hebt gedaan. Was het helemaal helder wat het was, wat je er mee wilde en… waarom je het hebben wilde (en ja voor de heb is ook een goede reden).

Vertaal dit naar je eigen product of dienst. Waarom willen mensen dat bij je kopen? Welke mensen zijn dat (de doelgroep) en snappen ze dat jij de oplossing hebt. Zeg maar een onweerstaanbaar aanbod. Twijfel je daar over?

Beschrijf de markt in je businessplan of ondernemingsplan

In je businessplan of ondernemingsplan wordt je gevraagd om je markt te beschrijven. Hiervoor moet je informatie verzamelen. De paragrafen hieronder geven je wat handvatten.

Weet je wat je gaat verkopen (product of dienst) dan is het bepalen van de doelgroep vaak eenvoudig. Dat zijn namelijk de mensen die zitten te springen om jouw dienst of product. Beschrijf deze mensen zo nauwkeurig mogelijk:

Demografie:

  • Zijn ze man, vrouw, oud, jong of maakt dat niet uit?
  • Welke behoefte of probleem hebben ze dat jij kunt oplossen. Hoe ziet hun leven er voor de oplossing uit?
  • én hoe ziet hun leven er uit nadat ze bij jouw de oplossing hebben gekocht? Zijn ze mooier, gelukkiger, tevredener of b.v. zijn ze minder geld of tijd kwijt. Denk daarbij ook eens aan sociale status en aantrekkelijkheid.

Geografie:

Waar ga je je product of dienst aanbieden: aan de hele wereld, in Nederland of in een straal van 20 km rondom je woonplaats?

Concurrentie:

Als je weet aan wie je je product of dienst gaat aanbieden en in welk gebied, dan kun je ook berekenen hoe groot je doelgroep is. Je doelgroep zijn jullie potentiële klanten. Hoe bedoel je dat jullie? Nou van jou en je concurrenten. Zie de doelgroep maar als een taart. Het stukje taart dat jij kunt bemachtigen is het marktaandeel. Hoe meer concurrenten, hoe kleiner jouw potentiële stukje taart. De grote van de taart en het aantal concurrenten speelt natuurlijk een rol. Concurrenten zijn: bedrijven die de zelfde product of dienst aanbieden aan de zelfde doelgroep of een product of dienst dat de zelfde oplossing biedt.

De toekomst van jouw product of dienst

Wat verwacht je dat er gaat gebeuren in de (nabije) toekomst, Gaat de markt groeien, krimpen of… lost in de toekomst het probleem dat je oplost vanzelf op?

De markt beschrijven in je businessplan of ondernemingsplan

De markt is letterlijk: daar waar vraag en aanbod samenkomen en leent zich erg goed voor een versimpeld voorbeeld. Stel je verkoopt groente: op de markt koop je eten. Er zijn meerdere aanbieders van groente en fruit (directe concurrenten), vis, vlees en vegetarische producten (complementaire goederen, die vullen jouw product aan tot een complete maaltijd) en er zijn kramen die kant en klare maaltijden aanbieden en zelfs een patatkraam (indirecte concurrenten. Ze bieden wel geen groente en fruit aan, maar wel een maaltijd zonder moeite).

Als je dus gevraagd wordt de markt te beschrijven, beschrijf dan hoe dat er voor jou uitziet.

De SWOT analyse in je businessplan.

SWOT is Engels en staat voor Strengths (kracht), Weaknesses (zwakte), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). De S en de W zijn intern: waar ben jij of je bedrijf goed en minder goed in?

De O en de T zijn buiten je bedrijf. Welke kansen gaan er zich voordoen in de markt, maar ook welke bedreigingen zie jij in de markt.

De conclusie moet zijn: met welke van je krachten ben je instaat om de kansen in de markt te pakken, hoe ga je de bedreigingen het hoofd bieden… én hoe ga je werken aan de zwaktes in je bedrijf? Vind je dit lastig of wil je meer weten zie onder aan de pagina.

De marketing in je businessplan of ondernemingsplan

Marketing, is de manier waarop jij je product of dienst aan de markt gaat aanbieden. In het schrijven van je business of ondernemingsplan neemt dit een prominente plaats in.

Vaak worden hier de 4, 5 of zelfs 6 P’s voor ingezet.

1.       Product/dienst (zie product / dienst helemaal boven aan)

2.       Prijs. Welke prijs ga je voor je product/dienst vragen en is dat meer, minder of het zelfde als je concurrenten.

3.       Plaats (zie geografie en markt)

4.       Promotie, hoe ga je de mensen laten weten wat je verkoopt! (zie hier onder)

5.       Personeel/samenwerken. Ga je mensen aannemen of ga je samenwerkingsverbanden aan met aan me bijvoorbeeld aanbieders van complementaire goederen) en hoe gaat dat bijdragen aan de verkoopbaarheid van je product/dienst?

Promotie

Reclame maken, daar kun je heel veel over vertellen. Wanneer werkt reclame in ieder geval niet: als je iets verkoopt wat iemand niet hebben wil. Ja oké, sommige heel handige verkopers kunnen je iets aansmeren wat je achteraf niet had willen hebben.

De kunst is dan ook om aan de juiste mensen (je doelgroep) duidelijk te maken dat jij hun probleem oplost. Hoe je dat doet is afhankelijk van je doelgroep.

Richt je je als bakker op de mensen in de wijk, dan maak je reclame op de stoep voor en aan de gevel van je bedrijf, huis aan huis folderen, of kennismaken met een lekker koekje. Jouw vakwerk smaakt toch beter dan dat in de supermarkt…

Heb je een webshop, dan zal je klanten gaan trekken via het internet. Allereerst op de vindbaarheid van je product op internet door SEO en werk je aan je naamsbekendheid via bv Facebook advertenties. Je onderscheid je door je product (iets wat niemand anders heeft), je prijs, levertijd of iets bijzonders: bijvoorbeeld ecologisch enz.

Als dienstverlener word je gevonden door (online) adverteren en het schrijven van blogs over onderwerpen die je doelgroep interesseert. Lid zijn van een businessclub kan dan vaak goede relaties opleveren.

Wil je een goed marketingplan maken, wat daadwerkelijk resultaten oplevert, Kijk dan onder aan deze pagina.

Het financiële businessplan of ondernemingsplan

Dit is het punt waarop de ondernemer in spé vaak begint te zweten.

De financiën in je business- of ondernemersplan lastig? Een beetje, vergelijk het maar met de kosten van een auto.

Vaste kosten. Alles wat je moet betalen ook als je geen meter rijdt: wegenbelasting, verzekering, aflossing, APK enz.

Variabele kosten. Alle kosten die je maakt als je gaat rijden. Brandstof, onderhoud, banden enz, terug gerekend naar kosten per kilometer (alles optellen en delen door het aantal kilometer dat je per jaar denkt te gaan rijden)

Al die kosten moeten betaald worden vanuit je inkomen = omzet

Omzet is het aantal producten/diensten dat je verkoopt x (vermenigvuldigd) met de verkoopprijs.

Voorbeeld

Nu wordt het een beetje lastig, dus een simpel voorbeeld:

De vaste kosten (website, huur pand, lonen, verzekeringen, lidmaatschapen enz) zijn € 10.000 per jaar

Je variabele kosten (reclame, verbruiksgoederen, BTW enz) zijn € 5.000,- per 1000 stuks/uren (= € 5,- per eenheid).

Verkoopprijs, je verkoopt je producten/uren voor (gemiddeld) € 50,-

Hoeveel producten/uren moet je dan verkopen? Dit heet een break-even analyse.

Zo gebruik je de break-even formule in je business- of ondernemingsplan:

vaste kosten : (verkoopprijs – variabele kosten per eenheid)

In ons geval: € € 10.000 : ( € 50 – € 5) € 45 = 222,22 dus 223 stuks/uren. Let op. Je maakt dan geen winst. Je speelt quitte. Alles wat je meer verkoopt is brutowinst (= winst voor belastingen).

Voor wie graag weet waarom je het zo berekend. Door de € 5,- variabele kosten van de verkoopprijs af te trekken bereken je het deel van je omzet waarmee je je vaste kosten dekt.

Deze berekeningen en andere financiële tools zijn erg belangrijk voor jouw als ondernemer. Dat kun je door anderen laten doen, maar dat is niet aan te raden. Dat is het zelfde als een bakker die niet weet op welke temperatuur de oven moet. Wil je meer weten, kijk dan onder aan deze pagina.

Juridische zaken in je businessplan of ondernemingsplan

Dit is specialisten werk. De keuze voor een ondernemingsvorm, verzekering, algemene voorwaarden enz daar moet je je  goed over laten informeren. Ik heb hierover een aantal experts geïnterviewd. Wil je dat bekijken: Kijk dan onder aan de pagina

Toch nog hulp nodig bij het maken van je business- of ondernemingsplan?

Wil je meer weten over marketing? Marketing info

Wil je echt serieus aan de slag met het ondernemerschap? Kijk hier

Wil je de interviews bekijken (inloggen als gast = 1 klik zonder gegevens) Interviews

Wil je een voorbeeld van een businessplan wat je direct kunt invullen.
Vraag het hier onder aan. Natuurlijk gratis en vrijblijvend.Voorbeeld aanvragen